Apteki nie mogą prowadzić programów opieki farmaceutycznej, czyli programów lojalnościowych - uznał Naczelny Sąd Administracyjny. Według sądów jest to forma reklamy apteki, która - zgodnie z zapisami ustawy refundacyjnej - jest zabroniona

W 2012 roku, po wejściu w życie ustawy refundacyjnej, apteki musiały zrezygnować z ulotek, banerów, gazetek promocyjnych czy bonów rabatowych, a także haseł reklamowych. Niektóre placówki prowadziły jednak programy lojalnościowe pod hasłem programów opieki farmaceutycznej.

GIF: program to reklama

Główny Inspektor Farmaceutyczny uznał jednak, że organizowanie i prowadzenie przez apteki ogólnodostępne programów lojalnościowych narusza zakaz reklamy aptek zawarty w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.

Według GIF podstawą realizacji celów programów lojalnościowych jest wywołanie po stronie klienta stanu emocjonalnego zaangażowania. Może to nastąpić poprzez oferowanie mu towaru albo usługi, które sprawią, że poczuje korzyść o charakterze emocjonalnym i ekonomicznym.

– Kształtowanie przez programy lojalnościowe pewnej więzi między klientem a przedsiębiorcą prowadzi w rezultacie do wzrostu sprzedaży oferowanych towarów lub usług, często osłabiając pozycję konkurencji, jak również zapewniając bezpłatną reklamę - ocenił GIF.

Właściciele aptek: programy korzystne dla pacjenta

Z takim stanowiskiem nie zgodzili się właściciele aptek, którzy przekonywali, że prowadzenie programów opieki farmaceutycznej jest korzystne dla pacjenta. Jak argumentowali, pracownik apteki może sprawdzić, jakie leki pacjent już przyjmuje i np. ostrzec przed interakcjami z innymi medykamentami wykupowanymi przez pacjenta.

Jedna z firm zajmująca się organizowaniem w aptekach programów opieki farmaceutycznej zaskarżyła decyzję GIF do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

NSA: cel programu to przyciągnięcie klientów

W styczniu 2013 r. WSA utrzymał w mocy decyzję GIF, a w sierpniu 2014 r. decyzję tę potrzymał NSA. Sąd stwierdził, że za reklamę należy uznać wszelkie działania, które mają na celu zachęcenie klientów do skorzystania z usług konkretnej apteki, a jedną z form reklamy jest właśnie organizowanie w aptece programu lojalnościowego.

Według Sądu jednym z celów programu jest właśnie przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie klientów dotychczasowych, a to należy uznać za element reklamy.

Możesz ocenić ten artykuł: