Badania pokazują, że dzieci wegetariańskie są szczuplejsze niż ich rówieśnicy, a ich rozwój intelektualny przekracza nieco normę. Specjaliści podkreślają, że wegetarianizm praktykowany w prawidłowy sposób jest zdrowy na wszystkich etapach życia.

Dieta wegetariańska to sposób odżywiania się niezawierający mięsa, ryb, owoców morza ani produktów, które mają je w składzie. Weganizm natomiast polega na rezygnacji z wszelkich produktów odzwierzęcych (m.in. nabiału, jajek).

Osoby, które nie jedzą mięsa i chciałyby w ten sam sposób żywić swoje dzieci, często słyszą, że może to zaszkodzić ich rozwojowi. Jeszcze więcej obaw mają rodzice, których dzieci postanawiają odstawić produkty pochodzenia zwierzęcego. Jednak w opinii dietetyków dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób w każdym wieku - również dla kobiet w ciąży i w czasie karmienia piersią, a także dla sportowców.

Co na to lekarze?

Ministerstwo Zdrowia, w odpowiedzi na petycję serwisu WegeMaluch.pl, zwróciło się z prośbą o opinie dotyczące stosowania diety wegetariańskiej u dzieci i młodzieży do Instytutu Żywności i Żywienia, Konsultanta Krajowego w dziedzinie pediatrii, Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" oraz Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia.

Wynika z nich jednoznacznie, że prawidłowo zbilansowane diety wegetariańskie mogą być bezpiecznie stosowane u dzieci.

Badania Centrum Zdrowia Dziecka wskazują, że rozwój fizyczny u dzieci wegetariańskich przebiega harmonijnie i mieści się w granicach normy, choć generalnie są one szczuplejsze niż rówieśnicy, a rozwój intelektualny nawet nieco tę normę przekracza.

Również Instytut Żywności i Żywienia nie jest przeciwny diecie wegetariańskiej, pod warunkiem, że jest dobrze zbilansowana, tzn. zapewnia wszystkie składniki odżywcze zgodnie z zapotrzebowaniem.

Na co zwrócić uwagę?

Instytut wskazuje, że choć dzieci na diecie wegetariańskiej spożywają większe ilości żelaza niż ich rówieśnicy czerpiący ten składnik z mięsa, jest to głównie gorzej przyswajane żelazo pochodzenia roślinnego. Dlatego produkty zawierające żelazo należy spożywać zawsze w połączeniu z produktami bogatymi w witaminę C.

W dietach wegetariańskich gorsze jest też wchłanianie cynku, z tego względu należy m.in. ograniczać herbatę, ostre przyprawy, spożywać fermentowane produkty sojowe typu miso, tempeh.

Wegetarianie powinni natomiast jeść więcej takich produktów jak siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie, zielone warzywa liściaste, soja i jej przetwory, olej sojowy i olej rzepakowy.

Instytut zwraca uwagę, że w przypadku diety wegańskiej, istnieje też ryzyko niedoboru wapnia. W codziennym jadłospisie należy więc uwzględnić takie produkty, mak, migdały, rośliny strączkowe, amarantus, sezam, morele suszone, figi, orzechy ziemne oraz produkty fortyfikowane.

Dieta wegańska oznacza również konieczność suplementacji witaminy B12 obecnej jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Prezes Stowarzyszenia Empatia Dariusz Gzyra, którego dzieci od kilkunastu lat są na diecie wegańskiej, przyznaje jednak, że w przypadku dzieci taka dieta może być społecznie trudna.

– Są trudne momenty, np. gdy dzieci częstują w klasie czekoladą albo gdy cała klasa idzie do McDonalda. Dla nas najtrudniejsze były wycieczki. Ale można to ustalić z wychowawcą. Trzeba mówić otwarcie o swoim wyborze, o zasadach, jakimi się kierujemy - mówi.

Możesz ocenić ten artykuł: