Dzięki systemowi Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), pacjenci mogą on-line potwierdzić uprawnienia do bezpłatnej opieki zdrowotnej. NFZ i Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zapewniają, że dane pacjentów w elektronicznym systemie są dobrze chronione.

Rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia Andrzej Troszyński, podkreśla, że udostępniony od 1 stycznia 2013 r. przez NFZ system eWUŚ zawiera bardzo niewielki zestaw danych o pacjenci.

Za pośrednictwem systemu można tylko uzyskać informację, czy dana osoba ma prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej, czy nie. W systemie nie ma natomiast danych wrażliwych, dotyczących np. przebytych chorób, historii leczenia.

Kontrole GIODO

Po uruchomieniu eWUŚ wpływały jednak informacje dotyczące nieprawidłowości związanych z funkcjonowaniem systemu.

Nieprawidłowości dotyczyły m.in. podawania ubezpieczonemu danych, które w wyniku błędnej weryfikacji w e-WUŚ, zostały mu mylnie przypisane - poinformowała rzeczniczka prasowa GIODO Małgorzata Kałużyńska-Jasak.

GIODO przeprowadził więc w kwietniu 2013 r. w NFZ kontrolę, która objęła przetwarzanie danych osobowych w eWUŚ.

Podczas kontroli funkcjonowania systemu GIODO nie stwierdził naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Według szefa GIODO Wojciecha Wiewiórowskiego sama informacja o tym, czy ktoś ma prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej, nie budzi wątpliwości, ponieważ nie chodzi tu o dostęp do danych medycznych.

W trosce o ochronę danych

NFZ i GIODO zapewniają, że już podczas prac nad przygotowaniem systemu instytucje współpracowały ze sobą w zakresie odpowiedniej ochrony danych osobowych.

Jak przypomina GIODO, świadczeniodawca, który chce dokonywać weryfikacji uprawnień osób ubiegających się o świadczenie opieki zdrowotnej za pomocą systemu eWUŚ, musi spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z grudnia 2012 r.

Zgodnie z nim upoważnieni pracownicy świadczeniodawcy - zwykle są to pracownicy rejestracji w przychodni - za pomocą eWUŚ kierują zapytania do NFZ o status uprawnień pacjenta do uzyskania świadczenia opieki zdrowotnej. W odpowiedzi generowana jest informacja, że NFZ potwierdza prawo do świadczeń lub informacja, że NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń.

Zabezpieczenia w systemie

Dla użytkowników systemu eWUŚ NFZ opracował zasady postępowania w przypadku niezgodności danych przetwarzanych w tym systemie z danymi podanymi przez osobę ubiegającą się o świadczenie opieki zdrowotnej.

Zgodnie z tymi zasadami pracownik przychodni jest zobowiązany w takich sytuacjach do zachowania tajemnicy i nieujawniania danych znajdujących się w systemie eWUŚ oraz do poinformowania pacjenta o rozbieżności w danych.

Według NFZ wyświetlanie się błędnych informacji w systemie eWUŚ wynika z niepoprawnych danych przesyłanych do bazy ZUS, KRUS np. od pracodawców lub od pracowników gmin. Dane te z kolei trafiają do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, który stanowi źródło danych dla eWUŚ.

Możesz ocenić ten artykuł: