Przedszkolaki powinny myć zęby po każdym posiłku pastą z fluorem wysokiej jakości; przy umywalce jednocześnie może czyścić zęby maksymalnie troje dzieci – to niektóre ze skierowanych do przedszkoli zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczących szczotkowania przez dzieci zębów.

Znajdź placówki:
Lekarz rodzinny (POZ) na NFZ

GIS powołuje się na dane Ministerstwa Zdrowia, z których wynika, że w Polsce tylko 14 proc. sześciolatków nie ma próchnicy.

– Zaangażowanie opiekunów przedszkolnych jest istotne dla kształtowania prawidłowych nawyków w zakresie szczotkowania zębów – podkreśla w komunikacie GIS. Zaleca, by dzieci czyściły zęby po każdym posiłku, a także, by zarówno w publicznych, jak i niepublicznych placówkach przedszkolnych prowadzona była edukacja zdrowotną dzieci oraz ich rodziców.

Zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego

Zgodnie z zaleceniami w przedszkolnej łazience przy umywalce może jednocześnie czyścić zęby maksymalnie troje dzieci. - Naukę higieny jamy ustnej lepiej jednak zaczynać od mniejszej liczby, szczególnie w przypadku młodszych dzieci - czytamy w zaleceniach.

Do szczotkowania należy używać pasty dostosowanej do wieku dzieci; powinna ona zawierać wysokiej jakości fluor. Na szczoteczkę należy nałożyć jej śladową ilość. Dzieciom w drugim roku życia wystarczy ilość pasty równa wielkości połowy małego ziarnka grochu, po trzecim roku życia - całego ziarnka grochu.

Dzieci powinny szczotkować zęby po każdym posiłku. - Po jedzeniu resztki pokarmowe pozostają między zębami, przy dziąsłach i w bruzdach na powierzchni zębów – przypomina GIS.

Pozostawione przez dzieci w przedszkolu szczoteczki do zębów powinny być odpowiednio oznakowane, by możliwe było przyporządkowanie szczoteczki do konkretnego dziecka. Przedszkolaki bez trudu powinny też rozpoznać swoją szczotkę.

Dzieci same nie powinny brać szczoteczek; powinien im je rozdać wychowawca przed rozpoczęciem mycia zębów.

Po użyciu szczoteczkę należy wypłukać i odstawić do wysuszenia w kubeczku, główką do góry. Można przechowywać po kilka szczoteczek w jednym kubku, ale w taki sposób, by nie stykały się główkami. Szczoteczki można też przechowywać w jednostkowych opakowaniach, uważając jednak, by zachować dostęp powietrza, które umożliwia wyschnięcie szczotki.

Cechy dobrej szczoteczki

GIS instruuje także, jak należy wybrać dobrą dla dziecka szczoteczkę. Powinna ona być wykonana z włosia nylonowego z oszlifowanymi zaokrąglonymi końcami włókien, o jednakowej średnicy.

Dzieci w wieku przedszkolnym, uczące się dopiero prawidłowego mycia zębów, powinny używać szczoteczki miękkiej (soft).

Główka szczoteczki powinna być dość wąska i krótka, aby można nią było swobodnie poruszać w jamie ustnej.

Szczoteczkę należy wymieniać co najmniej co 3 miesiące. - Na tę konieczność wskazuje zmiana ułożenia włókien oraz kształtu szczoteczki do zębów – podkreśla GIS.

Przypomina także, że próchnicy można zapobiegać, stosując równolegle kilka metod: dbając o higienę jamy ustnej, racjonalne odżywiając się, uzupełniając związki fluoru, wcześnie lecząc próchnicę (także zębów mlecznych) oraz prowadząc edukację zdrowotną.

Jak podkreśla w komunikacie GIS, żadna z tych metod nie będzie w pełni skuteczna, jeśli zostanie zastosowana pojedynczo. GIS dodaje, że wszystkie inicjatywy mogące przyczynić się do zwiększenia wśród dzieci i ich rodziców świadomości, motywacji, umiejętności oraz wyrobienia nawyku codziennego, prawidłowego mycia zębów uzyskają wsparcie Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Możesz ocenić ten artykuł: