Zaawansowany wiek i słaba kondycja nie są przeszkodą w uprawianiu marszu z kijkami, czyli nordic walking. Ta forma rekreacji jest szczególnie polecana seniorom, którzy dzięki regularnym treningom mogą znacząco poprawić swoje samopoczucie i stan zdrowia.

– Jest to aktywność dla każdego, ale najlepiej zaczynać ją pod opieką doświadczonego instruktora, który nie tylko nauczy techniki marszu, ale również dobierze stopień obciążenia do indywidualnych możliwości - mówi międzynarodowy instruktor nordic walking Hanna Mazerant. Ponieważ często w zajęciach biorą udział osoby uskarżające się na różne dolegliwości, czasem konieczna jest wcześniejsza konsultacja lekarska. Ważne jest zróżnicowanie tempa i dystansu.

infografika - nordic walking

Zalety nordic walking

Prawidłowo wykonywany marsz z kijkami angażuje 90 proc. układu mięśniowo-szkieletowego. Dzięki temu spalamy więcej kalorii niż podczas zwykłego, nawet energicznego spaceru. Nordic walking polecany jest osobom z nadwagą i otyłością, sprawdza się też, gdy zależy nam na utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Jednocześnie nordic walking nie obciąża stawów i układu ruchu – a na dolegliwości z ich strony często uskarżają się osoby po 50. roku życia. Gdy podpieramy się kijkami, część ciężaru ciała jest przenoszona na obręcz barkową; pracują mięśnie grzbietu i kręgosłupa, zapobiegamy w ten sposób bólom pleców.

– Ten efekt można osiągnąć tylko wtedy, gdy nauczymy się prawidłowej techniki chodu. Jeśli wbijamy kijek w ziemię przed sobą i opieramy się na nim, to zamiast odciążać, obciążamy np. staw łokciowy. Nie wzmacniamy mięśni, zwiększamy za to bolesność stawów - podkreśla Mazerant.

Według niej nieprawidłową technikę nordic walking obserwuje się często w telewizyjnych serialach czy reklamach. - Mają one propagować zdrowy styl życia wśród seniorów, ale jeśli widzowie będą naśladować sposób poruszania się aktorów, na zdrowie im to nie wyjdzie – ostrzega instruktorka.

Korzyści zdrowotne

Jakie inne korzyści zdrowotne daje nordic walking? Przede wszystkim poprawia wydolność układu sercowo-naczyniowego. Regularny ruch na powietrzu służy lepszemu dotlenieniu organizmu. Pomaga w walce z wysokim stężeniem glukozy i "złego" cholesterolu we krwi.

Maszerowanie z kijkami polecane jest zwłaszcza osobom z nadciśnieniem. W 2012 r. na łamach "Nadciśnienia polskiego" opisano badanie przeprowadzone przez naukowców z gdańskich uczelni: Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. 80 kobiet po 60. roku życia uprawiało nordic walking trzy razy w tygodniu przez trzy miesiące. Przed i po każdym treningu mierzono im ciśnienie. U wszystkich uczestniczek stwierdzono redukcję ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Największy spadek odnotowano u tych, które przed rozpoczęciem badania miały rozpoznane nadciśnienie.

W starszym wieku rośnie też zagrożenie osteoporozą. Jednym z niedocenianych sposobów na zahamowanie utraty masy kostnej jest ruch. Regularna aktywność fizyczna pobudza procesy tworzenia kości, natomiast nordic walking jest polecany, bo nie wiąże się z ryzykiem upadku i złamań.

Nordic walking to także znakomity sposób na lepsze samopoczucie. Seniorzy często cierpią na depresję, dokucza im samotność i wyobcowanie. Treningi w gronie rówieśników są okazją do zawierania nowych znajomości. Ruch powoduje wydzielanie endorfin, czyli tzw. hormonu szczęścia. Poprawia się zatem nie tylko kondycja fizyczna, ale i psychiczna.

Możesz ocenić ten artykuł: