Badania prowadzone w różnych częściach świata wskazują na zależność między codzienną dietą a ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego. Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia przypominają, że od dawna uznaje się podstawową rolę diety w profilaktyce miażdżycy i chorób układu krążenia.

Zmiana sposobu żywienia pozwala kontrolować czynniki ryzyka miażdżycy, takie jak poziom cholesterolu we krwi, który ma wpływ na umieralność z powodu choroby niedokrwiennej serca, a także nadciśnienie tętnicze i otyłość, która jest m.in. czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej.

Polecana dieta śródziemnomorska i ryby

Jedną z najzdrowszych diet, która zapobiega m.in. chorobom serca i udarom mózgu, jest dieta śródziemnomorska - bogata w oliwę z oliwek, orzechy, ryby, świeże owoce i warzywa.

Aby zmniejszyć ryzyko chorób serca i zapobiegać podwyższaniu poziomu cholesterolu we krwi, specjaliści zalecają na początek rezygnację z mięsa raz lub dwa w tygodniu, używanie oliwy z oliwek do gotowania, a także zamianę bogatych w węglowodany i tłuszcze nasycone przekąsek na garść orzechów.

Dotychczasowe badania wskazują, że jedzenie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, a zwłaszcza ryzyko nagłych zgonów sercowych. Dotyczy to zarówno osób bez wcześniejszych objawów chorób układu krążenia, jak i pacjentów z chorobą niedokrwienną serca i jej powikłaniami.

Tego typu choroby rzadko występują w populacjach jedzących dużo ryb, np. wśród mieszkańców Alaski czy Japończyków z wiosek rybackich.

Dieta zalecana przy nadciśnieniu i chorobie wieńcowej

Osobom z nadciśnieniem tętniczym specjaliści z IŻŻ zalecają m.in. ograniczenie kaloryczności posiłków oraz tłuszczy, przede wszystkim nasyconych. Chorzy powinni jeść więcej surowych warzyw i owoców (przede wszystkim bogatych w potas), a jako główne techniki kulinarne stosować gotowanie i duszenie bez tłuszczu oraz pieczenie w folii.

Wskazane jest też znaczne ograniczenie sodu, czyli zamiana tradycyjnej soli na ziołową, magnezową lub potasową. Unikać należy słonych produktów, takich jak czipsy, potrawy typu "fast food", wędzone mięso, produkty marynowane i kiszone, konserwy, a także ograniczyć napoje z kofeiną, m.in. kawę i mocną herbatę.

Zalecane produkty to np. groch, fasola, soja, szpinak, pomidory, ziemniaki, otręby pszenne, orzechy włoskie, banany, brukselka, czosnek, bazylia, natka pietruszki.

Podobne zalecenia obowiązują w chorobie wieńcowej. Specjaliści radzą, by jeść pięć posiłków dziennie, gotować i dusić bez tłuszczu, piec w folii i na ruszcie, ograniczyć tłuszcz zwierzęcy, 2-3 razy w tygodniu jeść ryby, jeść więcej surowych warzyw i owoców, a także produktów bogatych w błonnik.

Zalecane produkty to m.in. oliwa z oliwek, chudy drób bez skóry, mleko i produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu, pieczywo z mąk grubego przemiału (razowe, typu graham).

Wino – chroni czy szkodzi?

Uważa się, że umiarkowane picie wina chroni przed chorobami serca. Badania to potwierdzają - alkohol w ilości 10-30 g dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o 25-40 proc.

Jednak alkohol nie jest zalecany w profilaktyce ze względu na niepożądane objawy, które mogą być następstwem przewlekłego picia. Szacuje się, że problem alkoholowy pojawiłby się u 5-7 proc. obecnych abstynentów i osób rzadko pijących.

Poza tym przewlekłe bądź nadmierne picie alkoholu może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu układu krążenia.

Możesz ocenić ten artykuł: