Badania prowadzone w różnych częściach świata wskazują na zależność między codzienną dietą a ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego. Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia przypominają, że od dawna uznaje się podstawową rolę diety w profilaktyce miażdżycy i chorób układu krążenia.

Znajdź placówki:
Poradnia nadciśnienia tętniczego na NFZ
Poradnia wad serca na NFZ
Poradnia kardiologiczna na NFZ

Zmiana sposobu żywienia pozwala kontrolować czynniki ryzyka miażdżycy, takie jak poziom cholesterolu we krwi, który ma wpływ na umieralność z powodu choroby niedokrwiennej serca, a także nadciśnienie tętnicze i otyłość, która jest m.in. czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej.

Polecana dieta śródziemnomorska i ryby

Jedną z najzdrowszych diet, która zapobiega m.in. chorobom serca i udarom mózgu, jest dieta śródziemnomorska - bogata w oliwę z oliwek, orzechy, ryby, świeże owoce i warzywa.

Aby zmniejszyć ryzyko chorób serca i zapobiegać podwyższaniu poziomu cholesterolu we krwi, specjaliści zalecają na początek rezygnację z mięsa raz lub dwa w tygodniu, używanie oliwy z oliwek do gotowania, a także zamianę bogatych w węglowodany i tłuszcze nasycone przekąsek na garść orzechów.

Dotychczasowe badania wskazują, że jedzenie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, a zwłaszcza ryzyko nagłych zgonów sercowych. Dotyczy to zarówno osób bez wcześniejszych objawów chorób układu krążenia, jak i pacjentów z chorobą niedokrwienną serca i jej powikłaniami.

Tego typu choroby rzadko występują w populacjach jedzących dużo ryb, np. wśród mieszkańców Alaski czy Japończyków z wiosek rybackich.

Dieta zalecana przy nadciśnieniu i chorobie wieńcowej

Osobom z nadciśnieniem tętniczym specjaliści z IŻŻ zalecają m.in. ograniczenie kaloryczności posiłków oraz tłuszczy, przede wszystkim nasyconych. Chorzy powinni jeść więcej surowych warzyw i owoców (przede wszystkim bogatych w potas), a jako główne techniki kulinarne stosować gotowanie i duszenie bez tłuszczu oraz pieczenie w folii.

Wskazane jest też znaczne ograniczenie sodu, czyli zamiana tradycyjnej soli na ziołową, magnezową lub potasową. Unikać należy słonych produktów, takich jak czipsy, potrawy typu "fast food", wędzone mięso, produkty marynowane i kiszone, konserwy, a także ograniczyć napoje z kofeiną, m.in. kawę i mocną herbatę.

Zalecane produkty to np. groch, fasola, soja, szpinak, pomidory, ziemniaki, otręby pszenne, orzechy włoskie, banany, brukselka, czosnek, bazylia, natka pietruszki.

Podobne zalecenia obowiązują w chorobie wieńcowej. Specjaliści radzą, by jeść pięć posiłków dziennie, gotować i dusić bez tłuszczu, piec w folii i na ruszcie, ograniczyć tłuszcz zwierzęcy, 2-3 razy w tygodniu jeść ryby, jeść więcej surowych warzyw i owoców, a także produktów bogatych w błonnik.

Zalecane produkty to m.in. oliwa z oliwek, chudy drób bez skóry, mleko i produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu, pieczywo z mąk grubego przemiału (razowe, typu graham).

Wino – chroni czy szkodzi?

Uważa się, że umiarkowane picie wina chroni przed chorobami serca. Badania to potwierdzają - alkohol w ilości 10-30 g dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o 25-40 proc.

Jednak alkohol nie jest zalecany w profilaktyce ze względu na niepożądane objawy, które mogą być następstwem przewlekłego picia. Szacuje się, że problem alkoholowy pojawiłby się u 5-7 proc. obecnych abstynentów i osób rzadko pijących.

Poza tym przewlekłe bądź nadmierne picie alkoholu może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu układu krążenia.

Możesz ocenić ten artykuł: