Zdrowe odżywianie, ruch, unikanie nadmiernego stresu, pozytywne nastawienie, a przede wszystkim kontrola lekarza - to podstawowe zalecenia ginekologów-położników dla kobiet w ciąży. Witaminy i składniki mineralne najlepiej dostarczać w diecie, a przyjmowanie suplementów powinno być ostatecznością - radzą.

Wiesław Ciebiera, ginekolog-położnik ze szpitala Medicover mówi, że jeśli ciąża jest zdrowa, niepowikłana to głównym zadaniem kobiety jest dbać o zdrową dietę i przestrzegać terminów kolejnych badań kontrolnych.

Prawdy i mity o suplementach ciąży

– Ciąża jest rodzajem nowotworzenia komórek. Mamy nowy twór w organizmie matki, który korzysta z jej potencjału pokarmowego – mówi Ciebiera.

Dlatego – podkreśla - ciężarna powinna jeść wysokiej jakości mięso, ryby, warzywa, owoce. Jego zdaniem suplementy diety, które są w tej chwili tak bardzo rozpowszechnione i reklamowane, w większości nie wchłaniają się prawidłowo.

– Po prostu przechodzą przez nasz przewód pokarmowy niezauważone - uważa Ciebiera.

Jego zdaniem z suplementów powinny korzystać kobiety, które nie przywiązują wagi do prawidłowego żywienia.

– Jeśli pacjentka ma jakieś niedobory, np. anemię z niedoboru żelaza, wówczas to żelazo otrzyma jako leczenie - zaznacza.

Podstawowym suplementem, zalecanym wszystkim ciężarnym jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu. Lekarz zauważa jednak, że taka suplementacja ma jedynie sens na bardzo wczesnym etapie ciąży, a najlepiej jeszcze przed nią.

– Uważa się, że kobieta powinna przyjmować kwas foliowy ok. trzy do czterech miesięcy przed poczęciem, a niektórzy sugerują jeszcze dłużej. Jest to jednak taki mały mit, dlatego że jeśli ktoś się odżywia prawidłowo, ma urozmaiconą dietę to ten kwas foliowy jest już w diecie - podkreśla ginekolog-położnik.

Bez przeciwwskazań dla umiarkowanej aktywności fizycznej

Dla prawidłowego rozwoju płodu ważne jest też, by matka zażywała ruchu. Sprzyja on utrzymaniu formy przed porodem, zapobiega nadmiernemu przyrostowi wagi, co przekłada się na niższe ryzyko powikłań ciążowych.

Ćwiczenia powinny też służyć zniesieniu negatywnych zmian, jakie zachodzą w ciąży, jak przesunięcie środka ciężkości, zmiana krzywizny kręgosłupa i dolegliwości ze strony kręgosłupa lędźwiowego.

Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością zaleca, by kobieta w ciąży uprawiała umiarkowaną aktywność fizyczną, najlepiej codziennie, przez co najmniej 30 minut. Polecane są m.in.: nordic walking, chód, pływanie. Warunkiem jest oczywiście prawidłowo przebiegająca ciąża, niezagrożona poronieniem lub przedwczesnym porodem.

Stop alkoholowi, papierosom, ostrożnie z lekami

Podstawowym warunkiem zdrowej ciąży jest też odrzucenie przez kobietę wszystkich szkodliwych substancji jak alkohol i papierosy.

– Te czynniki bezwzględnie mają zły wpływ na ciążę, powodując niedotlenienie płodu, jest też udowodnione, że mają wpływ teratogenny (powstawanie wad rozwojowych) - podkreśla Ciebiera.

Co do leków przyjmowanych przez matkę to nie wszystkie lekarstwa są przeciwwskazane. - Zawsze należy rozważyć, czy korzyść z zastosowania leku przewyższa ryzyko jego stosowania - podkreśla specjalista.

Ciężarnym radzi też unikać stresu i nadmiernego przepracowania.

– Jeśli kobieta lubi swoją pracę, a ona nie wiąże się z nadmiernym stresem ani wysiłkiem fizycznym to oczywiście może pracować, ale trzeba znaleźć właściwe proporcje – mówi lekarz.

Możesz ocenić ten artykuł: