Zdrowa, lekkostrawna, a przede wszystkim dobrana do schorzeń, których w podeszłym wieku bywa wiele – taka powinna być dieta seniora. Jak podkreślają geriatrzy, trudno ustalić standardowe zalecenia dla wszystkich, bo sprawność i kondycja fizyczna seniorów bywają różne.

– Seniorzy nie są jednorodną grupą, ale wykazano, że w podeszłym wieku dochodzi do inwolucji narządów i układów. Gorsze jest gryzienie, trawienie, wchłanianie, wolniejsze przemiany metaboliczne. Na niekorzyść zmienia się także skład ciała seniorów: zmniejsza się masa mięśniowa, masa kostna - podkreśla w rozmowie z portalem e-zdrowie dr Milena Słoń, geriatra, kierownik Medyczny specjalistycznego ośrodka dla osób starszych i niepełnosprawnych Care Experts w grupie Medicover.

Dieta seniora musi być indywidualnie dostosowana do jego schorzeń

Dlatego - jak podkreśla geriatra - dieta dla seniora musi być dostosowana do zmian, jakie zachodzą w organizmie. Posiłki powinny być regularne (cztery-pięć dziennie), niezbyt obfite, by nie obciążać układu pokarmowego, oraz o mniejszym ładunku kalorycznym dostosowanym do zmniejszonej zwykle aktywności fizycznej seniora. Osoby starsze nie mogą też zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, najlepiej niegazowanymi płynami.

Jak zaznaczyła, z wiekiem przychodzą też choroby przewlekłe i często to do nich należy dostosować propozycje żywieniowe.

– Dlatego też wszelkie zalecenia należy indywidualizować. Dostosować aktywność fizyczną do możliwości, a jedzenie do ograniczeń, jakie niosą niewydolność nerek, wątroby, nadciśnienie czy cukrzyca - podkreśla dr Słoń.

Geriatra wskazuje, że podstawowe zasady żywienia seniorów - bez różnicowania ze względu na rodzaj schorzeń - powinny być oparte na ogólnej piramidzie żywieniowej.

– Warto podkreślić, że w ostatnich latach u podstawy tego trójkąta dodano szeroki fundament, jakim jest aktywność fizyczna. Kolejne piętra w zmniejszających się proporcjach zajmują kolejno: produkty zbóż z pełnego przemiału i tłuszcze roślinne, warzywa i owoce, rośliny strączkowe i orzechy, jajka, ryby i drób, nabiał, a na samym szczycie umieszczono to, czego należy spożywać najmniej czyli czerwone mięso i słodycze - mówi dr Słoń.

Dieta śródziemnomorska najlepsza, niezależnie od wieku

– Piramida żywieniowa daje pewne wyobrażenie, ale nie mówi konkretnie o tym, co jeść. Tymczasem badania naukowe udowodniają, że najzdrowszym sposobem żywienia jest tak zwana dieta śródziemnomorska - zauważa geriatra. - Czyli makaron polany oliwą z dużą ilością sałaty, pomidorów i innych warzyw do tego odrobina mięsa, a wszystko popite kieliszkiem czerwonego wina - wskazuje. Jak zaznacza to czerwony barwnik zawarty w winie, a nie alkohol, działa prozdrowotnie.

Dr Słoń podkreśla też, że odrębnego podejścia wymaga odżywianie w późnej starości.

– Często przy braku apetytu, braku możliwości pogryzienia, niedostatkach w pomocy w przygotowaniu gorącego pełnowartościowego posiłku seniorzy popadają w głębokie niedożywienie, które staje się przyczyną niedołężności, odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych, przyśpieszając odejście - tłumaczy geriatra.

Osobom w podeszłym wieku, szczególnie jeśli mają problemy z gryzieniem, warto wprowadzić do menu pokarmy miękkie oraz rozdrobnione jak np. przeciery i musy, zupy-krem, pulpety. Na rynku dostępne są też specjalistyczne preparaty odżywcze (np. w formie napojów), które osoby starsze mogą przyjmować jako uzupełnienie diety.

Możesz ocenić ten artykuł: