Zmęczenie, mniejsza efektywność w pracy, zaburzenia odporności, szybsze starzenie się a nawet nadwaga - to możliwe konsekwencje braku snu. Jak podkreślają specjaliści, nocny sen służy do regeneracji fizycznej i psychicznej.

Psychiatra, założyciel Poradni Leczenia Zaburzeń Snu dr n. med. Michał Skalski podkreśla, że głęboki sen pozwala na odbudowę komórek, które zużywają się w trakcie czuwania.

– Wykazano, że brak głębokiego snu przyspiesza starzenie się organizmu. Z kolei w czasie snu REM mózg utrwala pamięć i porządkuje napływające informacje. Tak więc gorszy sen negatywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne: zmęczenie, osłabienie fizyczne, osłabienie odporności, zaburzenia pamięci, zaburzenia metaboliczne – wylicza.

Brak snu, a otyłość

Niewyspani mogą też mieć problemy z nadwagą. - Brak snu zwiększa apetyt, a dokładnie zwiększa uczucie głodu. Pacjenci, którzy jedzą w nocy, wybierają głównie pokarmy wysokokaloryczne, przede wszystkim słodycze – tłumaczy dr Skalski.

Taka tezę potwierdzają badania naukowców z University of California w Berkley (USA), opublikowane w piśmie "Nature Communications". Wskazują one, że po nieprzespanej nocy mamy większą skłonność do wyboru bardziej kalorycznych produktów takich jak pizza, burgery, pączki niż niskokalorycznych jak truskawki, marchew, jabłka.

Badanie wykazało u niewyspanych osób obniżoną aktywność kory czołowej mózgu, która odpowiada za podejmowanie złożonych decyzji, a zwiększoną aktywność struktur głębszych, które reagują na produkty sprawiające przyjemność.

Holenderskie badania opublikowane w "European Journal of Preventive Cardiology" wskazują z kolei, że dzięki właściwemu czasowi snu (siedem lub więcej godzin) można by uniknąć wielu zgonów z powodu zawałów czy udarów.

Sen pomaga zregenerować mózg

Naukowcy z University of Wisconsin wykazali, że sen to okazja do remontu mózgu. Jak wynika z pracy opublikowanej w piśmie "Journal of Neuroscience", podczas snu w mózgu powstają nowe komórki wytwarzające mielinę - białą, tłuszczową substancję, która tworzy osłonkę włókien nerwowych. Eksperyment na myszach pokazał, że w ich mózgach podczas snu powstawało dwa razy więcej komórek wytwarzających mielinę. U myszy, którym uniemożliwiano sen, uaktywniały się natomiast geny odpowiadające m.in. za obumieranie komórek.

Według naukowców badanie może przyczynić się do poznania roli snu we wzroście i naprawie mózgu.

Inne badania - amerykańskich naukowców z University of Rochester Medical Centre - wskazują, że sen oczyszcza mózg z toksyn, które powstają podczas wytężonej pracy umysłowej. Teoria naukowców z University of Rochester wskazuje, że jeśli proces oczyszczania mózgu zostanie zaburzony, mogą wystąpić zaburzenia, jak np. w chorobie Alzheimera, która charakteryzuje się gromadzeniem się w mózgu patologicznych białek.

Sen szczególnie ważny dla dzieci

Regularny sen jest też nieodzowny w prawidłowym rozwoju dzieci. Według badań naukowców z University College London nieregularne godziny snu zaburzają naturalny rytm dobowy i powodują niewyspanie, co może prowadzić do problemów z zachowaniem.

Podobnie ważna w świetle badań wydaje się być popołudniowa drzemka przedszkolaków, która - jak informuje czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences" poprawia funkcjonowanie pamięci i możliwości uczenia się.

Możesz ocenić ten artykuł: