Szkolny tornister nie powinien ważyć więcej niż 10-15 proc. masy ciała ucznia; powinien mieć równe, szerokie szelki – wynika z zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego ws. plecaków szkolnych. GIS wymienia też inne czynniki wpływające na postawę dziecka.

GIS przypomina: noszenie zbyt ciężkich tornistrów może powodować ból pleców, sprzyja skrzywieniom kręgosłupa, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc.

Cechy prawidłowo dobranego tornistra

Zgodnie z zaleceniami tornister nie powinien być cięższy niż 10-15 proc. masy ciała ucznia, Dlatego niezwykle istotny jest rodzaj materiału, z którego został wykonany - waga pustego tornistra lub plecaka waha się od 0,5 kg do 2 kg.

Tornister powinien mieć ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców, a jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie. Powinien mieć równe, szerokie szelki. Ich długość powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców. Dobrze, by miał dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej.

Bardzo ważne jest też, by tornister szkolny był prawidłowo spakowany: cięższe rzeczy powinny znajdować się na dnie, wyżej - lżejsze. Uczniowie powinni nosić tornister na obu ramionach.

Dlaczego plecaki są przeładowane

GIS zwraca uwagę, że noszone przez uczniów plecaki są zbyt ciężkie przede wszystkim dlatego, że są obciążone podręcznikami i zeszytami do przedmiotów, które danego dnia nie były ujęte w planie lekcji.

Często też dzieci noszą dodatkowe słowniki i książki oraz zabierają do szkoły rzeczy niepotrzebne, np. pamiętniki, albumy, zabawki, napoje w butelkach.

Z tego powodu – podkreśla GIS - zawartość szkolnych plecaków powinni regularnie kontrolować rodzice oraz nauczyciele.

By zapobiec przeładowaniu plecaków, dzieci powinny mieć możliwość pozostawienia na terenie szkoły części podręczników, zeszytów oraz przyborów szkolnych. Niestety, taka możliwość występuje rzadko. Dlatego GIS zaleca, by rodzice podjęli współpracę ze szkołą w celu zorganizowania na terenie placówki takiego miejsca.

Ważna aktywność fizyczna

GIS podkreśla: aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra, należy zapewnić uczniom odpowiednią ilość aktywności fizycznej.

Niezwykle ważne jest także właściwe stanowisko pracy - zarówno w szkole, jak i w domu - oraz wyrobienie właściwych nawyków ruchowych, tzn. zachowanie symetrii ciała w czasie ruchu, jak i czynności statycznych, czyli np. oglądania telewizji lub odrabiania lekcji.

W uzasadnieniu GIS przytacza międzynarodowe badania nad zachowaniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży przeprowadzone przez WHO. Wynika z nich, że dzieci spędzają codziennie w domu co najmniej cztery godziny: odrabiając lekcje (ponad 26 proc.), oglądając telewizję (w ciągu tygodnia - ponad 22 proc., w dni wolne od szkoły - ponad 44 proc.), korzystając z komputera (ponad 27 proc.). Tylko 35,5 proc. utrzymuje aktywność fizyczną na zalecanym poziomie.

Możesz ocenić ten artykuł: